Kétütemű robogók és a környezetvédelem

környezetszennyező robogóAzt gondolná az ember, hogy ha robogóra pattan és azzal közlekedik, akkor nem csak pénzt spórol az üzemanyagon és általában az olcsó üzemeltetéssel, hanem ezzel arányosan a környezetét is védi. Pedig a dolog nem ilyen egyszerű, egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen is az a bizonyos robogó.

Elsőre hihetetlenül hangozhat, de ha rosszul választunk, nem hogy jót nem teszünk a környezetünknek de még többet is árthatunk, mint ha autóval közlekednénk!

Tudósok egy a Nature Communications magazinban megjelent tanulmányban rámutattak, hogy a kétütemű robogók melyek általánosan elterjedtek a fejlődő országokban, nagyban hozzájárulnak a légszennyezettség növekedéséhez.

A kétütemű motorok benzin és olaj keverékén üzemelnek és a fogyasztáshoz képest arányaiban tízszer vagy akár ezerszer annyi szennyező részecskét és káros gázokat bocsátanak ki, mint mondjuk egy teherautó vagy autóbusz.

Olyan szó szerint "fuldokló" városokban, mint Bangkok a hatalmas mennyiségű robogó talán önmagában is az egyik legnagyobb közúti füstforrás.

Eddig sokan azt hitték, hogy a személyautók és teherautók, főleg a dízel üzemű járművek a fő légszennyező források.

Ezt érdemes lesz újragondolni, mert a tanulmány szerint egyértelműen a kétütemű motorok felelnek a nagyszámú lebegő részecskékért.

Svájci légkörkutatók pedig kifejezetten az Európában egyébként engedélyezett kétütemű motorok által kibocsátott kipufogógázokat vizsgálták és arra jutottak, hogy átlagban 125-szer több méreg kerül a levegőbe egy üresjáratban pöfögő robogóból, mint a négyüteműekből.

rákkeltő benzol

Az egyébként rákkeltő benzol és egyéb illékony vegyületek (VOC) mennyisége különösen riasztó mértékűnek bizonyult.

A kipufogógáz kb. 300 mikrogramm benzolt tartalmazott köbméterenként, ami 146 ppm-nek azaz egymillió részecskére 146 szennyező részecske jut. Az európai határérték ehhez képest egy évre vetítve csak mintegy 5 mikrogramm per köbméter... Amerikában pedig ha a benzol mennyisége éléri az egy részecske/millió értékhatárt, már munkavédelmi védőmaszkot írnak elő.

közlekedés kismotorral

Számítások szerint pl. Bangkokban míg a kétütemű robogók a teljes üzemanyag-fogyasztásnak csak mintegy 10 százalékát teszik ki, addig a légszennyezés 60-90 százalékát nekik köszönhetik.

Kínában például egyes városokban már a 90'-es években is tiltották vagy korlátozták a robogók használatát az utakon.